En la primera entrada d’aquesta sèrie
plantejava una premissa i una conclusió. La premissa era: Majoritàriament la
gent vol el millor per a ella mateixa. La conclusió era: Les decisions són més emocionals que
objectives i raonades.
Veiem un possible núvol del conflicte
aplicant el Raonament Lògic Creatiu i verbalitzem algun supòsit que donem per
evident o inqüestionable.
El conflicte es pot llegir de la següent
manera:
Per tenir
una vida plena hem de sentir-nos bé quan prenem decisions.
Per
sentir-nos bé quan prenem decisions les decisions han de ser més emocionals
que objectives.
Però també:
Per
tenir una vida plena les decisions han de ser les millors encara que no
ens agradin.
Per que les
decisions siguin les millors encara que no ens agradin hem de fer que siguin les
correctes sense prioritzar les emocions.
Molt sovint quan verbalitzem aquest tipus de
relacions que constitueixen un conflicte, problema o situació d’una certa
paradoxa, veiem que el que semblava evident ja no ho és tant.
La frase les decisions són més emocionals que
objectives no sembla gens incorrecta. Sembla vàlida. Ara bé, quan ens preguntem
quina necessitat hi ha a satisfer quan acceptem això, generalment costa de verbalitzar-ho.
En aquest cas, jo dedueixo que és molt important “sentir-nos bé” quan
prenem decisions. Un exemple. Molts pares molt sovint prenen decisions respecte
a actuacions o comportaments dels seus fills –sobretot quan són petits- que els
facin “sentir bé”, és a dir per exemple no tenir conflictes amb els seus fills.
Aquestes decisions poden ser d’un tipus determinat o d’un tipus totalment
contrari a l’anterior. Per exemple, ser massa permissius i no ensenyar bé al
seu fill en la forma de comportar-se, o en el sentit contrari establir una
situació estrictament autoritària que eviti el conflicte o diàleg i que
estableixi clarament la jerarquia del grup. En ambdós casos d’aquest exemple
les decisions són més emocionals que objectives o raonades.
Però, si fem un pas més per analitzar aquest
núvol de conflicte, encara ens pot ser més difícil, verbalitzar o descriure els
supòsit o supòsits que puguin haver en aquesta relació. Per fer això, ens
hauríem de preguntar:
Per sentir-nos bé quan prenem decisions les
decisions han de ser més emocionals que objectives, ja que? Ara, hauríem de
contestar aquest ja que (o perquè). Moltes vegades després d’uns segons acabem
dient: “perquè és així” o “sempre ha sigut així”. Però això ni és lògic ni és
sentit comú. Quan trobem els supòsits o creences que ens fan pensar d’una
manera determinada, ens podem plantejar la seva validesa, en aquella situació.
Moltes vegades ens adonem que hi ha alternatives, i aquestes són les que ens
permeten solucionar els conflictes.
En el cas del conflicte descrit, el meu
supòsit és “ Els raonaments no poden tenir en compte les incerteses del futur”.
“Les emocions són més naturals que el raonament” “Per això hem de prioritzar
les emocions al raonament i l’objectivitat quan hem de prendre decisions”.
Ara bé, després d’escriure això, crec
realment que això sempre és així?
La resposta és No. i ho seguiré exposant en
la propera entrada.
Una petició: Si algú de vosaltres vol o pot,
m’aniria bé saber què en pensa i quina aportació pot fer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada