Igual com vaig fer en l’última entrada,
segueixo aplicant el mateix mètode per analitzar la reflexió del comentari:
“Sabem què ens fem?” (3). En aquest cas, la premissa era: “L’educació i els
bons exemples ajuden a tenir un millor comportament individual i col·lectiu”.
La conclusió era: “L’educació i el bon
exemple no garanteixen un millor comportament individual i col·lectiu”
Quin podria ser el núvol corresponent? Jo
proposo el següent:
El conflicte es pot llegir de la següent
manera:
Per Viure el millor possible tan individualment com
col·lectivament, la gent ha de prendre decisions segons els
seus interessos.
Per prendre decisions segons els seus interessos,
la gent ha d’acceptar que l’educació i el bon exemple no garanteixen un
millor comportament individual i col·lectiu.
Però també:
Per Viure
el millor possible tan individualment com col·lectivament, els interessos d’un
mateix no haurien de perjudicar els interessos individuals dels altres.
Per no
perjudicar els interessos individuals dels altres, l’educació i el bon exemples
han
de ser indispensables per assolir un millor comportament individual i
col·lectiu.
De nou és bo recordar que molt sovint quan
verbalitzem aquest tipus de relacions que constitueixen un conflicte, problema
o situació d’una certa paradoxa, veiem que el que semblava evident ja no ho és
tant.
Sembla clar que una forma de conscienciar a
la gent que una societat justa i millor, en la que els interessos individuals
es potenciïn, però no perjudiquin els interessos dels altres, és mitjançant una
bona educació i un bon exemple.
Si ens fixem, les religions han intentat
sempre conscienciar sempre a la gent per
fer bones obres, i a la vegada els seus grans líders o personatges referents
han estat exemples del bon comportament i de respecte vers els altres.
També sembla clar que per viure el millor
possible tan individualment com col·lectivament, la gent ha de prendre
decisions que asseguri els seus objectius o interessos. Sembla difícil imaginar
una societat millor en que la gent hagués de renunciar a tenir objectius o
interessos personals de desenvolupament. Totes les teories psicològiques
recolzen aquestes tesis. De la mateixa manera, per viure el millor possible tan
individualment com col·lectivament, també
sembla evident que els interessos individuals d’un mateix no haurien de
perjudicar els interessos individuals
dels altres. Si això no fos així ens
trobaríem més en un sistema en concordança amb la llei del més fort que en el
de un sistema basat en el respecte i la justícia social. Probablement més d’un puguem pensar que
sembla ser així, però també aleshores pensem que això no pot ser i s’ha de
millorar.
I respecte a la relació: la gent ha de prendre
decisions segons els seus interessos però la gent ha d’acceptar que l’educació
i el bon exemple no garanteixen un millor comportament individual i col·lectiu.
Hi podem estar d’acord en gran mesura, però sembla la més feble, o en tot cas,
la que menys ens convenç. Que la gent pren o ha de prendre decisions tenint en
compte els seus interessos sembla evident, però la nostra acceptació de que a
vegades, o sovint, l’educació i el bon exemple no ho garanteixen ens incomoda.
Sabem que és així, perquè la humanitat ha donat sobrades proves d’irracionalitat
en molts moments. Cóm podem qüestionar o superar aquesta relació?
Apunto: Pensant o tenint en compte, que la presa
de decisions es fa tenint en compte bàsicament quatre factors: Què aconseguirem
al fer una acció determinada? Quin
esforç comportarà aconseguir els guanys d’aquesta acció? I què perdem al
produir aquest canvi?, així com Quina raó de fons hi ha per canviar?
L’educació i el bon exemple serviran per
prendre bones decisions sempre que tinguem molt ben respostes aquestes
preguntes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada