M'agradaria descriure de forma "prosaica" tot el diagrama o Arbre de la Realitat Actual, exposat en les dues entrades anteriors.
Ampliant una mica el
que es descriu en les caselles (números entre parèntesi) del diagrama exposat en les dues entrades
anteriors podríem fer l’argumentació següent:
Si la gent col viure el millor possible en el seu entorn
social, tant en l’aspecte individual com en el col·lectiu (10), i es troba que
el model social no permet satisfer les necessitats bàsiques o objectius
individuals de la gent (20), aleshores cadascú actua intentant satisfer les
seves pròpies necessitats o objectius bàsics per sobre d’altres consideracions
(40). I si sempre hi ha limitació de recursos materials, energètics o personals
per poder satisfer alhora tant es recursos individuals com els col·lectius
(50), aleshores la gent encara prioritza més els interessos individuals respecte
als socials. (60).
També és cert que si la gent vol viure el millor possible en
el seu entorn social, tant en l’aspecte individual com col·lectiu (10) i les
circumstàncies fan que es prioritzi clarament el desenvolupament individual,
creant-se una societat amb moltes desigualtats, sobretot d’oportunitats
“justes” de millora (30), aleshores, per evitar-ho, cal crear-al màxim possible- les
millors condicions per promoure el desenvolupament col·lectiu (70), i si sembla
evident que els recursos del planeta i de les comunitats actuals no permeten
satisfer totes les necessitats de tots i cadascú (80), aleshores cal prioritzar
els interessos col·lectius per no caure en una societat regida per la llei del
més fort (90). En una situació així, exceptuant comunitats fortament
totalitàries o amb grans restriccions de llibertat, la gent intenta actuar
satisfent prioritàriament les seves necessitats o objectius bàsics personals
(40).
Tanmateix, el conflicte s’intensifica perquè els valors
ètics i morals fan que quasi tothom valori o vulgui viure dins d’un context de
justícia social o promoure la solidaritat (100) i això porta a que aleshores la
gent tingui un conflicte continu per prioritzar entre llibertat i solidaritat
(110). Culturalment en les societats lliberals o democràtiques,
en general, es prioritza la llibertat individual (120), i això reforça l’efecte
de prioritzar els interessos individuals (60) que ja havia aparegut abans. I si
a més, quan prenem decisions, ho fem de forma ràpida i mediatitzats per la
nostra experiència i cultura (130), aleshores la gent pren decisions segons la
forma en que aquestes decisions afavoreixin els seus interessos (160).
I això no és tot. Aquest comportament general de la gent per
actuar satisfent les seves necessitats o objectius bàsics personals de forma prioritària ajuntat
amb la mentalitat i costums de prendre decisions de forma ràpida i mediatitzada
per l’experiència i cultura aleshores ens porta a actuar molt sovint segons la
llei del mínim esforç (140), que a més a més és una llei natural en tots els
éssers vius.
I una consideració global d’aquesta combinació de situacions
ajuntada amb l’efecte que la gent pren decisions segons aquestes afavoreixin
els seus interessos (160), aleshores es produeix una conseqüència final de
prendre decisions de forma que ens sentim bé personalment (150).
Com a conseqüència addicional de la forma d’actuar satisfent
les necessitats o objectius bàsics de cadascú, essent conscients que no sempre
podem actuar sense tenir en compte els drets o necessitats dels altres (170)
aleshores la gent ha de configurar o tenir unes normes de comportament social
(180) per no acabar en una societat on la norma sigui la llei del més fort o de
llei de la selva, ja que en general, hi ha la cultura o experiència que això és
perjudicial a llarg termini per a tots i cadascú.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada