El conflicte entre els interessos globals i els individuals
és general i constant. No depèn de les cultures ni de les èpoques. Les persones
som éssers humans que no podem viure sols. Ens hem d’agrupar socialment. Però a
la vegada, reivindiquem sempre que podem la nostra llibertat individual. Això
fa que estem en conflicte entre els interessos de les persones, estrictament
individuals, i els de ls grups socials.
Però, cóm pot ser que si tots podem raonar amb un mínim de
sentit comú, veiem les coses de forma tant diferent i estiguem constantment en
conflicte? Cóm pot ser que les diferents opcions polítiques tinguin uns suports
tan semblants?. Dit d’una altra manera, cóm pot ser que les polítiques de
dretes tinguin un suport de la meitat de la població i les d’esquerres l’altra
meitat? Si una fos clarament millor que l’altra, evidentment hauria de tenir un
suport molt més ampli.
Cóm es pot explicar per què
més o menys la meitat de la població es consideri de dretes o l’altra
meitat d’esquerres?. Les persones volen viure el millor possible dins dels
nostres grups socials (pobles, ciutats, comunitats, nacions, estats i món en
general). Per aconseguir aquest objectiu global hem de satisfer dues
necessitats.
La primera és que tothom tingui la màxima llibertat possible.
Si no tenim llibertat individual no podrem viure bé, ja que ens faltarà una
característica humana pròpia. Si no ens considerem lliures, d’una forma o altra
ens considerem serfs o esclaus.
La segona necessitat és que tot el grup ha de millorar. No
serveix que uns quants o pocs millorin, però que alhora uns altres empitjorin
les seves condicions de vida. Així no viurem el millor possible com a grup
social. Tots entenem que com a membres d’un grup, tenim uns drets i uns deures.
Els drets són els que ens permeten anar millorant. Els deures són les
obligacions que ens imposem per garantir aquestes drets i no viure en un entorn
on la norma sigui la llei del més fort.
Tenint en compte aquestes dues necessitats, la gent
s’organitza per intentar aconseguir-les, i encara que no són excloents entre
elles, les formes polítiques a les que ens hem acostumat prioritzen una o altra
basant-se en creences i supòsits que si entren en conflicte entre ells. Així
els supòsits de les persones i polítiques de dretes, consideren que la
llibertat individual és el gran motor de la millora de les persones, i la
societat s’ha d’organitzar per garantir aquesta llibertat i que els deures
social també s’han d’orientar a assegurar aquesta llibertat. Però, per la gent
i polítiques d’esquerres, la solidaritat, la necessitat de prioritzar la
millora per al màxim número de persones és el factor principal d’una societat
millor. I si això vol dir, posar alguns límits a la llibertat individual, cal
fer-ho.
Evidentment, com que tant la llibertat dels individus com el
benestar del grup són dos objectius, justos, ètics i legítims, les opinions
personals i les polítiques dels que tenen el suport d’aquestes persones també
ho són. Això pot explicar que a l’hora de
prioritzar la llibertat individual o el benestar social, la gent es posicioni
d’una forma molt semblant.
Per a mi, la premissa i conclusió d’aquesta reflexió pot
ser:
Premissa:La llibertat i la solidaritat no s'assoleixen totalment al mateix temps.
Conclusió: La balança de la Història es decanta per prioritzar la llibertat individual per sobre de la solidaritat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada