Avui, reflexiono sobre el comentari: “Sabem
què ens fem?” (5). En aquest cas, la premissa era: “La llibertat i la
solidaritat no s’assoleixen totalment al mateix temps”. La conclusió era: “la balança de la Història es decanta
per prioritzar la llibertat individual per sobre de la solidaritat”
Quin podria ser el núvol corresponent? Jo
proposo el següent:
El conflicte es pot llegir de la següent
manera:
Per Viure el millor possible dins del seu entorn
social, la gent ha de, en general, prioritzar entre llibertat i solidaritat.
Per prioritzar entre llibertat i solidaritat, la
gent actua
decantant-se primer per la llibertat individual, deixant a la voluntat de
cadascú, la seva contribució solidària.
Però també:
Per Viure
el millor possible dins del seu entorn social, la gent intueix, en general que s’ha
d’assegurar el desenvolupament de tothom.
Per assegurar el desenvolupament de tothom, la gent ha de prendre part activa en la
lluita per assolir la llibertat i la solidaritat al mateix temps.
Com s’ha dit en tots els casos anteriors, és
bo recordar que molt sovint quan verbalitzem aquest tipus de relacions que
constitueixen un conflicte, problema o situació d’una certa paradoxa, veiem que
el que semblava evident ja no ho és tant.
També en aquest cas, sembla clar que hi ha
una relació que a la majoria li agradaria canviar, que és: Per viure el millor possible dins del seu entorn
social, la gent ha de prioritzar entre la llibertat individual i la solidaritat.
En què ens basem quan establim aquesta
relació conceptual? Ens basem en supòsits que en algun moment poden haver
tingut tot el sentit, però potser ja no el tenen. Fixem-nos que en aquest cas,
aquesta suposició ha portat a establir els grans conceptes ideològics i
polítics, com a mínim, de l’era moderna.
La ideologia de dretes o conservadora, que
pressuposa que l’statu quo actual afavoreix un sistema que permetrà a tothom,
que s’esforci i vulgui, desenvolupar-se.
Aquest statu quo es basa en la llibertat de persones i de capitals o poders, i
aquests s’han de preservar o prioritzar respecte a situacions que els puguin
afeblir. No parlo de liberalisme, com concepte, sinó de mantenir el sistema
actual tal com el coneixem. (Moltes persones liberals aporten sovint
argumentacions precises sobre el liberalisme i la seva distància amb el
conservadorisme).
D’altra banda la ideologia d’esquerres o
progressista, que pressuposa que s’ha de prioritzar el bé comú, encara que això
representi posar alguns límits a la llibertat o interessos individuals.
Això s’ha mantingut des de fa segles, i cada
vegada hi ha més gent que intueix o manifesta que alguns conceptes ideològics
han quedat obsolets.
En ambdós casos, la suposició és que s’ha de
prioritzar, ja que no podem assolir la màxima llibertat individual i alhora
assolir el màxim desenvolupament de tota la societat. Per assolir aquest
desenvolupament necessitaríem mecanismes de redistribució de riquesa i poder, i
això seria contrari a la màxima llibertat individual.
Com deia en l’article anterior, podem ser
creatius i pensar en algunes alternatives? Evidentment si. Només apunto una
possible solució que cada vegada arriba més al coneixement públic, i que molt
sovint es rebutja o accepta sense dedicar-hi ni cinc minuts de reflexió
profunda. L’establiment d’una renda bàsica de ciutadania que assegurés un
desenvolupament digne per cada membre de la societat. Això no estaria en cap
conflicte en potenciar la llibertat individual de cadascú. ë4s una proposta com
qualsevol altra. També li dedicaré uns quants articles més endavant. Només per
si hi voleu pensar una mica, amb un enfocament creatiu: Aquesta “renda” han de
ser diners? i si fossin drets?
Oi que en segons quins entorns socials, no es
discuteix el dret a l’educació o a la salut? Ens posem a discutir sobre
dignitat de les persones?
Jo em posaré a pensar-hi sense limitacions.
Em voleu ajudar?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada