dilluns, 17 de febrer del 2020

Diccionari Sistèmic (43) FIDELITZACIÓ

La Fidelització en la gestió empresarial s'utilitza principalment en focada al client. En el llenguatge de mode d'aquestes darreres dècades, són innombrables els articles i estudis sobre la fidelització dels clients. Tanmateix, la fidelització te sentit a través de tots els elements de la cadena de valor. Així la fidelització dels proveïdors és un element clau per el bon desenvolupament de l'empresa i del conjunt de la cadena de valor.

Com que majoritàriament es fa servir enfocada al client, es pot dir que estarem més a prop d'auesta fidelització quna realment ens aquestem al concepte "Viure el client".
"Viure el client" vol dir entendre les seves necessitats. Hi ha 4 nivells d'enfocament:


1. Satisfer les exigències del client.
2. Satisfer els desitjos /necessitats manifestats pel client.
3. Satisfer els desitjos /necessitats no manifestats pel client.
4. Satisfer les necessitats no conegudes pel client.

dilluns, 10 de febrer del 2020

Diccionari Sistèmic (42) FIABILITAT

La Fiabilitat és la propietat de ser de confiança. En la gestió de les organitzacions o en un enfocament sistèmic la fiabilitat és, en general, una mesura de repetibilitat. Així, un procés que s'ha repetit amb èxit de forma coherent, és un procés de molta fiabilitat.
En la gestió de les organitzacions poden haver temps de producció fiables, temps de reposició fiables, etcètera i fins i tot arbres d'estratègia i tàctica fiables, tot i sabent que són processos planificats en un temps futur. En aquest cas particular, si els arbres estan ben fets i s'han demostrat de forma repetida consistents i s'han complert en un alt grau en les seves previsions i planificacions, aleshores aquestes metodologies són fiables.

dilluns, 3 de febrer del 2020

Diccionari Sistèmic (41) FACTOR

El concepte Factor te diversos significats.
Així, matemàticament un factor és cada una de les quantitats que multiplicades al mateix temps formen un producte submúltiple.
En salut, els factor poden tenir altres acepcions com factors de risc que són hàbits, costums o situacions que poden empitjorar un estat determinat. Això mateis, poden ser factors de risc en la gestió d'empreses.

En llenguatge sistèmics els factors són aquells elements, situacions o formes d'actuació que poden modificar significativament el funcionament o desenvolupament d'un sistema.

En el cas de la Teoria de les Limitacions, el factor sistèmic més important és aquell element o forma d'actuació que limita el rendiment de l'empresa o organització.

dilluns, 27 de gener del 2020

Diccionari Sistèmic (40) ESTRATÈGIA

L'Estratègia té diverses definicions. Les primeres d'aquestes deriven d'un concepte militar. L'Estratègia és l'art de projectar i dirigir grans moviments militars. Probablement l'estratègia té els seus origens en aquest camp. Després, amb la dinamització de les organitzacions i empreses, el terme Estratègia s'enfoca a la planificació per aconseguir els objectius més alts de la pròpia organització.

Des d'un enfocament sistèmic, l'Estratègia és la resposta a la pregunta: "Què hem de fer per assolir l'objectiu establert?". La forma en cóm fer-ho és la tàctica -tal com es veurà en el seu moment-.

Alguns exemples poden ser:

Objectiu de l'empresa: Guanyar diners en un període concret.
Estratègia: Incrementar les vendes.
Tàctica: Baixar els preus de venda.

Objectiu d'un partit polític: Guanyar les eleccions.
Estratègia: Guanyar vots que han anat a altres partits fins el moment. 
Tàctica: Fer propostes més pràctiques que ideològiques.
 

dilluns, 20 de gener del 2020

Diccionari Sistèmic (39) EQUITAT

El principal significat d'Equitat és la justícia natural en contraposició a la justícia legal. Implica justícia i imparcialitat.
A nivell financer o de gestió de capitals actualment també té un significat de distribució proporcional entre els accionistes, propietaris o grups d'interès d'una empresa o organització.

A nivell de la gestió empresarial, molts experts argumenten que els treballadors també hauríen de tenir una participació en la distribució de guanys de les empreses on treballen. Això podria fer-los més responsables de la seva feina, de la implicació en l'assoliment delsobjectius generals.

Amb un enfocament sistèmic l'Equitat pot significar quel'organització funciona de forma que hi guanyi tothom. Tant els que formen el subsistema intern -com serien els propietaris i els treballadors- així com els que formen els subsistemes de l'entorn - proveïdors, clients i comunitat en general-. Una empresa que s'enfoqui en millorar els guanys de tots els actors, serà una empresa equitativa alhora que sostenible.

dilluns, 13 de gener del 2020

Diccionari Sistèmic (38) EQUIFINALITAT

El terme Equifinalitat defineix una característica important en els sistemes oberts. En el context de la Teoria General de Sistemes, l'Equifinalitat vol dir que un sistema pot arribar a assolir un estat o meta final partint de condicions inicials diferents  segons els escenaris o entorns existents a l'inici del procés.
L'equifinalitat es dona en sistemes oberts, no en sistemes tancats.

Per tant, Si un sistema obert arriba a un estat uniforme, aquest té un valor equifinal o independent de les condicions inicials.

Si ens referim a organitzacions o empreses, en genral no arriben a estats uniformes però si arriben a assolir uns objectius fixats. Per tant, poden arribar-hi encara que les condicions inicials siguin diferents. Per això les organitzacions i les empreses defineixen les seves estratègies i tàctiques particulars i específiques.

dilluns, 6 de gener del 2020

Diccionari Sistèmic (37) EFICIÈNCIA

L'Eficiència és un concepte similar a l'efectivitat.
Té diversos significats o accepcions. Des d'un punt de vista sistèmic cal resaltar:
Eficiència econòmica: és l'obtenció d'una determinada quantitat de producte, utilitzant el mínim de factors de producció per obtenir-lo. Aquesta, s'aconsegueix quan la producció obtinguda és la màxima possible amb les quantitats de factors disponibles. 
Eficiència energètica: és la relació entre la quantitat d'energia consumida i els productes i serveis finals obtinguts.
Podríem resumir-ho dient que l' Eficiencia és la capacitat per assolir un objectiu utilitzant els millors medis possibles o de la forma més òptima possible. I evidentment, està associada amb l'Efectivitat que és la quantificació de l'assoliment de la meta.