dilluns, 16 de setembre del 2024

BEQUES PER DOCTORATS (SCHOLARSHIP FOR PhD)

Un dels comptes a X (anteriorment Twitter) que he pogut llegir aquest estiu és Scholarship for PhD (Beques per doctorats). Només he pogut llegir unes quantes entrades, però crec que és un exemple d'eina que posa a l'abast de molta gent la possibilitat d'aprendre noves habilitats i anar-se auto-formant.

Com a exemple, poso la traducció d'una de les entrades que he vist.

CÓM TENIR UNA CONVERSA DIFÍCIL

1. Recordar que exposar quelcom de forma imperfecta és millor que no exposar-lo. Evitar les converses difícils assegura un cert confort, confrontar-les porta a l'enriquiment en coneixement. Què és més valuós?

2. Definir els termes claus a debatre en una conversa difícil. I si els altres no són prou clars.... Hem de saber que significa ser prou clars per a cadascú de nosaltres. Cóm ho definim? Per exemple, si el tema està relacionat amb el nostre rendiment a la feina, com defineix el nostre responsable o cap el terme productivitat? Sovint els nostres conflictes s'alimenten de la mala comunicació o malentesos més que d'una altra cosa.

3. Substituir els judicis amb la curiositat. La curiositat converteix una discussió en una conversa. En lloc d'avançar-nos a defensar la nostra opinió, busquem amb interès més clarificació substituint rebatre amb la postura "Voldria entendre-ho del tot. Pots explicar-m'ho una mica més?"

4. Deixar espai per al silenci. Encara que això és una mica incòmode, el silenci per processar és millor que el parlar per parlar. A la vegada, també dona als altres l'oportunitat per acabar del tot els seus pensaments.


dilluns, 9 de setembre del 2024

AUTO-FORMACIÓ

Hi ha diversos camins o maneres de millorar el nostre coneixement professional. En general, les persones es preparen per accedir als llocs de treball. Segueixen havent oportunitats per als que els hi costa molt estudiar o asseure's per llegir un llibre. A vegades, es va a demanar feina en alguna empresa o es veu un anunci, i sovint sense experiència. El contractador és el que forma al nou treballador des de pràcticament zero.

El més normal, tanmateix, és que se segueixin cursos de formació professional, o bé estudis universitaris o més especialitzats. Sovint una vegada acabats, es passa per una sèrie de criteris de selecció i finalment s'accedeix als llocs de treball disponibles. També, les empreses contracten als que s'estan formant abans que hagin completat el cicle formatiu. Generalment, això es fa seguint convenis entre els centres formadors i les empreses, permetent que els estudiants facin pràctiques en la mateixa empresa. Si la aptitud i l'actitud són adients, l'empresa acostuma a contractar a l'estudiant, amb el benefici que ja l'ha format segons les seves pròpies necessitats.

En la societat actual on cada vegada més, els treballs més repetitius passen a ser realitzats per màquines o instruments robotitzats, la tendència es valorar més la millora de les aptituds dels professionals. -El que es diu "Formació Continuada".

En aquest parèntesi d'e publicació d'entrades en el blog, he anat revisant conceptes i reflexions per al nou cicle, i me'n he adonat que ara hi ha milers de temes formatius a disposició de qualsevol persona, mitjançant les xarxes socials, i a més gratuïts.

Aquest és un tema important. D'una banda, tothom que tingui un dispositiu per connectar-se a internet, un compte o lloc de connexió i interès, pot autoformar-se. Ho pot fer al seu ritme i sense costos econòmics. Des d'una perspectiva social, és molt interessant i planteja una opció de millora de caràcter general per a la humanitat. D'altra banda, això fa que les entitat docents de qualsevol tipus, tinguin present que cada vegada més, la gent no es vol gastar diners per a projectes de formaciò continuada. Aquest mateix blog és un cas relacionat amb tot això. L'objectiu del blog és aportar coneixement, compartir experiències de forma gratuïta perquè tothom que vulgui pugui aprofitar-ho. Clarament, totes les matèries o entrades tenen més recorregut en el tema formatiu, així, si algú pot estar interessat en aprofundir-hi, pot veure que li representa o pot costar seguir formant-se. És a dir, el blog és una eina que vol ajudar a l'autoformació.

En aquests darrers dies, he recollit algunes eines i aplicacions gratuïtes en les xarxes socials, que resumiré i compartiré a partir de la propera entrada.

dilluns, 29 de juliol del 2024

OBSERVATORI ÈTICO SOCIAL EMPRESARIAL (10)

L'OES, com s'ha dit en les entrades anteriors d'aquesta sèrie, recull les dades dels participants mitjançant cinc enquestes de cinc preguntes cada una, i dirigides a Professionals/treballadors, Clients, Proveïdors, Entitats de l'entorn, i Propietaris/accionistes; i també d'un qüestionari per la Direcció/Gerència de l'empresa.

Amb totes aquestes dades, des de l'Observatori, es calculen una sèrie d'índexs o paramètres que permeten mostrar les tendències temporals del funcionament global de l'empresa. Aquests paràmetres són:


Coeficient de Valor Intangible (CVI): És igual a la suma de les mitjanes de les cinc enquestes, dirigides als grups d'interès, multiplicada per 5.

Exemple: Resultats de les enquestes (7,5 , 7,8, 8,1, 8,0 i 8,2) --> Mitjana = 7,92. CVI = 7,92/ 5 = 1,584


Unitats de Valor Integral (UVI): És igual al resultat del compte d'explotació (el número del percentatge) multiplicat pel Coeficient de Valor Intangible.

Exemple: Compte d'explotació: Guanys d'un 7,8% --> Número representant del percentatge: 107,8 multiplicat pel valor del CVI (1,584)  UVI = 170,55


L’Índex Redistributiu (IR) es calcula a partir de la divisió entre el salari més alt i el més baix de l’empresa. És el % que representa el salari més baix respecte al més alt (en unitats comparables) i aquest percentatge és multiplica pel número de treballadors

Exemple: Salari mensual més alt: 4.540€. Salari més baix: 1.135€. Percentatge del més baix respecte al més alt: 1135 x 100 /4540 =25% Per tant, l'índex redistributiu serà = 25 x Número de treballadors. Si el total són 32, l'IR serà = 25 x 32 = 800.


L'Índex de Solidaritat (IS): Es calcula sumant 1 més el tant per 1 de la diferència entre el salari més alt i el més baix de l'empresa. Seguit amb l'exemple anterior, l'IS seria igual a 1 més 0,25 =1,25. 


Aquests 4 índexs conjuntament amb les altres dades recollides, en l'enquesta feta a la gerència, - i tenint en compte uns criteris apriorístics de ponderació- permeten donar una valoració integral del comportament de l'empresa, i alhora poden indicar quasi sempre cóm prioritzar les accions de millora contínua a curt i llarg termini.


Amb aquesta entrada, finalitza la sèrie sobre l'Observatori Ètico Social Empresarial, i també és la última entrada fins el proper 2 de setembre.










dilluns, 22 de juliol del 2024

OBSERVATORI ÈTICO SOCIAL EMPRESARIAL (9)

La metodologia de l'Observatori, es basa en les enquestes explicades en l'entrada anterior i en una enquesta o sèrie de preguntes fetes a la Direcció o Gerència de l'empresa. Aquest qüestionari és el següent:


% de Guanys o pèrdues del període (respecte a l'anterior)

Número de treballadors (respecte al període anterior)

Variació en el número de treballadors (Altes i Baixes)

Divisió entre el preu per hora més alt i el més baix dins de l’empresa (a nivell de salari, sense comissions, bons o incentius extres)

Número d’accions de millora en Qualitat  (en procediments, organització, operativitat....)

Número d’accions de millora en Prevenció de Riscos Laborals i condicions de seguretat i confort dels membres de l’empresa

Número d’activitats de formació (Promoció de comandaments intermedis, lideratge transversal, formació específica professional.......)

Número d’activitats en Creativitat, Recerca, Innovació, Desenvolupament (programes de generació de talent, de generació d’idees, de creació de nous projectes, accions....)

Número d’activitats de compromís amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

Variació en percentatge positiu o negatiu del salari mitjà de l’empresa en el període.


Els valors de cada un dels paràmetres permeten, conjuntament amb el coeficient de valor intangible (CVI) que s'explicava en l'entrada anterior, obtenir uns resultats integrals; és a dir, relacionar els valors quantitatius (guanys o pèrdues, salaris, variacions econòmiques, amb valors qualitatius o intangibles. (compromís amb els ODS, col·laboracions socials, polítiques d'equitat i transparència, etcètera.

Així, al multiplicar el percentatge de guanys o pèrdues, pel CVI, obtingut en les cinc enquestes als diferents grups, obtenim unes Unitats de Valor Integral -UVI- (tangible + intangible) que ja permeteran una comparativa en el conjunt de l'Observatori, tant a nivell de grup, com -més important encara- per a la pròpia empresa com a tendència temporal

En la propera entrada es detallaran la ponderació d'aquests paràmetres.
























dilluns, 15 de juliol del 2024

OBSERVATORI ÈTICO SOCIAL EMPRESARIAL (8)

En les entrades anteriors d'aquesta sèrie, s'han exposat els diferents qüestionaris que es fan servir en la metodologia d'aquest observatori. En aquesta i properes entrades, es posa un exemple de cóm es fan servir.















Amb les mitjanes globals de cada grup d'enquestes es calcula el Coeficient de Valor  Intangible (CVI). Aquest coeficient és la mitjana de les mitjanes globals dividida per 5. En el nostre cas tindríem:
Mitjana de mitjanes = (5,8 + 6,51 + 6,9 + 6,2 + 7,5) / 5 = 6,58
CVI = 6,58 / 5 = 1,316

En la propera entrada veurem com aquest valor es relacionarà amb els paràmetres de l'enquesta feta a la direcció.




dilluns, 8 de juliol del 2024

OBSERVATORU ÈTICO SOCIAL EMPRESARIAL (7)

A part dels cinc qüestionaris ja descrits en les entrades anteriors, per poder trobar uns índexs representatius, cal tenir algunes dades pròpies de l'empresa o organització en cada període a avaluar. De la mateixa manera que amb els qüestionaris, també en aquesta recollida de dades, es prioritza, la facilitat i brevetat per poder tenir-les. La metodologia està enfocada a una globalitat d'empreses i/o organitzacions on el temps és escàs, i es necessita agilitat en totes les tasques.

Les dades a recollir són:

% de Guanys o pèrdues del període

Número de professionals que integren l'empresa

Variació en el número de professionals (Altes i Baixes)

Divisió entre el preu per hora més alt i el més baix dins de l’empresa (a nivell de salari, sense comissions, bons o incentius extres)

Número d’accions de millora en Qualitat , Recerca i Innovació (en procediments, organització, operativitat, nous projectes....)

Número d’accions de millora en Prevenció de Riscos Laborals i condicions de seguretat i confort dels membres de l’empresa

Número d’activitats de formació (Promoció de comandaments intermedis, lideratge transversal, formació específica professional, generació de talent, creativita, intel·ligència col·lectiva....)

Número d’activitats en Polítiques de Sostenibilitat i Governança (Certificacions ODS, accions específiques respecte als ODS)

Número d’activitats de Col·laboració Social (programes de participació comunitària, de reducció de diferències i manca d’oportunitats per raons de gènere, programes de lluita contra riscos de persones que puguin patir exclusions o discriminacions socials.........)

Variació en percentatge positiu o negatiu del salari mitjà de l’empresa en el període.


Amb aquestes dades i les dades dels qüestionaris anteriors, s'elaboren els paràmetres que permeten obtenir els índexs que conformen l'observatori. En les properes entrades, s'utilitzarà un exemple  per fer una simulació completa de la participació d'una empresa en aquest projecte.


dilluns, 1 de juliol del 2024

OBSERVATORI ÈTICO SOCIAL EMPRESARIAL (6)

El cinquè qüestionari està dirigit als propietaris o accionistes de l'empresa. Per la forma de càlcul emprada en aquesta metodologia, no importa si en aquest grup només hi ha un qüestionari complimentat. Com en els casos anteriors, es tracta de:

Puntuar cada pregunta amb un número entre 0 i 10

En quina mesura està satisfet com accionista/propietari d’haver invertit o creat l’empresa?

En quina mesura confia en el grup (i en el seu funcionament) que en té l’empresa?

En quant valora l’actuació general de l’empresa des d’un punt de vista de sostenibilitat i ètica social?

En quant valora la fiabilitat dels plans de desenvolupament a curt termini de l’empresa?

En quant valora la fiabilitat o existència dels plans de desenvolupament a llarg termini de l’empresa?

Total

Les cinc preguntes estan relacionades conceptualment, d'una forma genèrica, amb els cinc principis de la Revolució Positiva.

La primera amb el principi de l'Efectivitat.

La segona amb el principi del Respecte.

La tercera amb el principi de la Constructivitat.

La quarta amb el principi de la Contribució.

La cinquena amb el principi de l'Autosuperació.


Com en el cas de totes aquestes enquestes, independentment del número de respostes, (En el cas del propietari/s o accionistes és molt probable que contestin tots si el seu nombre és petit), tanmateix, com en els casos anteriors, es calcula una mitjana dels totals. També es poden fer mitjanes de cada resposta per treballar cada principi més específicament.

La mitjana de tots els qüestionaris  també formarà part d'un valor global com veurem més endavant.