dilluns, 14 de juliol del 2025

DICCIONARI SISTÈMIC (2ª SÈRIE - 25) CONTROL

La definició general de Control és: Acció de controlar, és a dir, verificar, sotmetre a un examen minuciós; exercir una influència directiva o restrictiva.

En l'àmbit empresarial sovint sentim parlar de:

Control Pressupostari, que consisteix en un sistema de control empresarial basat en l'establiment de pressupostos anuals operatius per a tots els centres de beneficis i de costos de l'empresa, comprovant periòdicament com s'ajusta la realitat de la marxa de l'entitat a aquests pressupostos, i analitzant les desviacions produïdes amb l'objectiu d'entendre i corregir les causes.

Control de Qualitat, És el conjunt de normes i operacions per assegurar que el resultat d'un procés s'ajusta als criteris establerts. La seva importància és cabdal, i es tradueix en l'establiment de normes d'estandardització internacionals, (ISO) que estan passant a ser obligatòries en la majoria de contraccions entre empreses, tant de tipus privat com públic.

Control de Resultats, és l'avaluació realitzada al final d'un projecte per comparar el que s'ha assolit amb el que s'ha previst.

A la vegada, en la definició general, ja es parla d'exercir una influència directiva o restrictiva. A part de l'àmbit de les persones, en el comportament dels sistemes aquest control es veu clarament en els mecanismes de retroalimentació, tant de tipus positiu com negatiu. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada